ΜΕ ΤΑ ΔΙΚΑ ΤΟΥ ΛΟΓΙΑ: ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΘΗΝΩΝ-ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ 2018


Ο Αιδεσιμώτατος Μπίλλυ. Κάνει κήρυγμα καταγγέλλοντας την καπιταλιστική αλλοτρίωση, καλώντας μας να μην καταναλώνουμε! Εμφανίστηκε στο Φεστιβάλ Αθηνών – που φέτος ειδικευόταν στα στρατευμένα εναλλακτικά θεάματα.

Ο Αιδεσιμώτατος Μπίλλυ. Κάνει κήρυγμα καταγγέλλοντας την καπιταλιστική αλλοτρίωση, καλώντας μας να μην καταναλώνουμε! Εμφανίστηκε στο Φεστιβάλ Αθηνών – που φέτος ειδικευόταν στα στρατευμένα εναλλακτικά θεάματα.

Δημοσιεύτηκε στο BOOKS’ JOURNAL Ιουλίου 2018

http://booksjournal.gr/slideshow/item/2783-o-aristerismos-sto-festival-athinwn

Κάπως καθυστερημένα ξεφύλλισα το πρόγραμμα του φετινού φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου. Μετά το περσινό φιάσκο και ρεζιλίκι με το σήριαλ Γιαν Φαμπρ (τί έχουμε ζήσει!), είχα φυσική περιέργεια για τις επιλογές του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου και των συνεργατών του Matthias von Hartz (Διεθνείς παραγωγές) Τζωρτζίνας Κακουδάκη (Εκπαιδευτικά προγράμματα) Δήμητρας Κονδυλάκη (Σύγχρονο ελληνικό θέατρο) Κώστα Πηλαβάκη (Μουσική) Στεριανής Τσιντζιλώνη (Χορός) (και τον Γιάννη Μηλιό πρόεδρο του διοικ. συμβουλίου)

Κρίνοντας λοιπόν από τα επεξηγηματικά κείμενα του προγράμματος, από τις περίπου 70 εκδηλώσεις, η πλειοψηφία είναι ή αναμασήματα και SOS oldies (αλλά όχι πάντα  goldies) και καμια δεκαπενταριά “πρωτοποριακά” που δίνουν έναν τόνο ιδεολογικής μονομέρειας με προσανατολισμό προς μια παρωχημένη αριστερίστικη πολίτικαλ-κορρεκτίλα. Με αντιευρωπαϊκά και τεχνοφοβικά σύνδρομα.

Ενδεικτικά, αντιγράφοντας από το πρόγραμμα:

Nature Theater of Oklahoma +EnKnapGroup – Το κυνήγι της ευτυχίας:Μέσα σε ένα σαλούν, ένα μεξικανός μπάρμαν, ένας αυστριακός πωλητής, η αναπαράσταση μιας «ειρηνευτικής επέμβασης» στη Βαγδάτη,  χαρούμενοι όσο και ανατριχιαστικοί καουμπόικοι χοροί (…) συνθέτουν ένα σουρεαλιστικό παραμύθι για τον βίαιο δυτικό επεκτατισμό.”

Αρκάντι Ζαΐντες -ΤALOS: “(…) αποτέλεσμα της μελέτης του TALOS, ενός προγράμματος ασφαλείας της Ε.Ε. με στόχο την προστασία και παρακολούθηση των ευρωπαϊκών συνόρων, (…) εξετάζει τους τρόπους με τους οποίους οι περιορισμοί των συνόρων και οι στρατηγικές παρακολούθησης χειραγωγούν το ανθρώπινο σώμα και γεννούν μια νέα χορογραφία”

J.Gosselin-1993:με όχημα τα τούνελ της Μάγχης και του CERN (…) μια παράσταση για τη διάψευση του αφηγήματος της “Ενωμένης Ευρώπης”.

Π.Μάκκας- Αντιστολή: Καλλιτεχνική αναπαράσταση της δολοφονίας του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου (περφορμανς)

Mapa Teatro Ο αποχαιρετισμός:  Μετά από μισό αιώνα πολέμου, (…) στα τέλη του 2016 υπογράφεται ειρηνευτική συμφωνία μεταξύ της κυβέρνησης της Κολομβίας και της παλαιότερης ενεργής επαναστατικής οργάνωσης της Ν. Αμερικής, του FARC (…) Η υπογραφή της ειρήνης σηματοδοτεί το τέλος μιας ουτοπίας, τον αποχαιρετισμό στο παλαιότερο επαναστατικό όνειρο της Λατινικής Αμερικής.

Από το πρόγραμμα δε θα μπορούσε να λείπει και η “εμφυλη “διάσταση: Γυναικεία Κολλεκτίβα Beaver + ομάδα AMOQA Αφροδίτη: “(…) η σχέση σύγχρονης τέχνης και «επιτελεστικότητας του φύλου» με στόχο την ενδυνάμωση των διαφορετικών λόγων των φεμινιστικών και κουήρ πρακτικών Το πρόγραμμα διαρθρώνεται σε επιμέρους θεματικές όπως η καλλιτεχνική και η πολιτική διάσταση του σώματος, η πολιτικοποίηση των έμφυλων σωμάτων και ταυτοτήτων, ο κοινωνικός και πολιτισμικός ακτιβισμός κ.ά.”

Και ακόμα στο ίδιο βιολί: Αμάρυνθος (“θέατρο-ντοκουμέντο” για την υπόθεση της αλλοδαπής μαθήτριας που που κατήγγειλε ότι βιάσθηκε από ομάδα συμμαθητών της), Ελλάς Μονάχου (το ζήτημα της μετανάστευσης σήμερα, η ελληνική κοινότητα του Μονάχου, η συνεχιζόμενη κρίση της οικονομίας και της δημοκρατίας στην Ευρώπη και το εργασιακό τοπίο στη σημερινή παγκοσμιοποιημένη κοινωνία), και κάποιος Αιδεσιμώτατος Billy περφόρμερ και ακτιβιστής, ιδρυτής της Εκκλησίας Stop Shopping (Σταματήστε να ψωνίζετε)  καταγγέλει την καπιταλιστική αλλοτρίωση, τον καταναλωτισμό και τον νεοφιλελευθερισμο).

Από το τσουνάμι δεν γλυτώνει ούτε η Κάρμεν που “τοποθετείται στην Ευρώπη των κλειστών συνόρων και της φτώχειας.”

Ειλικρινά, δεν ξέρω αν οι παραστάσεις πραγματικά ανταποκρίνονται στην παρουσίαση που διαβάζουμε στο πρόγραμμα. Είναι πιθανό, παρά το ιδεολογικό τους φορτίο, οι παραστάσεις να είναι καλές. Πάντως μια τέτοια παρουσίαση σίγουρα ένα μέρος του κοινού το διώχνει.

Κατά τα άλλα, η “επανάσταση” πάει χέρι-χέρι με τις συντηρητικές επιλογές: Συντηρητικές με την έννοια ότι επιλέγονται “σίγουρα χαρτιά”: Ντόρα Μπακοπούλου, Λούλα Αναγνωστάκη, Νανά Μούσχουρη, Ελευθερία Αρβανιτάκη, Λευτέρης Παπαδόπουλος, Μπέζος με Λειβαδίτη-Αναγνωστάκη-Γ. Θεοδωράκη, Calexico, κ.α.,  καλλιτέχνες με αναμφισβήτητη αξία, άλλοι μικρότερη, άλλοι μεγαλύτερη, αλλά που τους έχουμε δεί και ξαναδεί επί δεκαετίες. Από κοντά και άλλα σιγουράκια: πασίγνωστα χιλιοπαιγμένα κονηματογραφικά έργα σε θεατρική διασκευή (άλλη μόδα και αυτή!) Μπέργκμαν, Μπουνουέλ, ΦαρενάΙτ 451… Και τέλος οι αιώνιοι Αχαρνείς, Πλούτοι, Πέρσες, Αντιγόνες, Οιδίποδες κλπ που μοιάζουν με παραγέμισμα. Όλα αυτά αθροίζουν περίπου τις μισές από τις εκδηλώσεις και μαζί με την πρώτη κατηγορία, έχουμε πάνω από το 70% του συνόλου.

Το 30% που απομένει έχει μερικά πράγματα κατά τη γνώμη μου ενδιαφέροντα: Αφήνοντας κατά μέρος την Μάρτα Άργκεριχ, την “Ηρωϊκή “, το “Λυκόφως των θεών”, τον Στινγκ και τον Μπιλλ Μάρρεϋ ως εκτός συναγωνισμού, ξεχώρισα τον “Εθνικό Κήπο” του Θοδωρή Γκόνη, “Τα μυστικά της Εγνατίας” του Νίκου Κυπουργού, “Τhe Art of Dying” των Jukstapoz-Blackman-Γουζέλη, “Τhe Performance Shop” της Λίας Χαράκη, την “Περουζέ” του Θεόφραστου Σακελλαρίδη, την ‘Απομίμηση ζωής” του Mundruczό, το “of ivory and flesh”της Freitas, το “We are leaving”του Warlikowski και το μιούζικαλ “Company”ως επιλογές με φαντασία. Μερικά από αυτά έχουν ήδη παιχτεί, αλλά το σημείωμά μου αυτό δεν έχει την έννοια καλλιτεχνικής κριτικής -δεν είμαι άλλωστε αρμόδια- αλλά της  αποτίμησης των επιλογών όχι για ένα “εναλλακτικό”, ένα fringe φεστιβάλ, αλλά για το πιο επίσημο φεστιβάλ της χώρας.

Και του χρόνου!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: