Ο Άϊ Γουέϊγουέϊ εκθέτει στο Κυκλαδικό


Πριν χρόνια μία από τις περφόρμανς του Άϊ Γουέϊγουέϊ ήταν να βιντεοσκοπήσει τον εαυτό του να σπάζει ένα αρχαίο βάζο της Δυναστείας των Χαν. Σχόλιο για τη σχέση πολιτιστικής κληρονομιάς με τον σημερινό άνθρωπο (σε μια χώρα με τη βαριά κληρονομιά της Κίνας, που η τέχνη της πέρασε και από τη δοκιμασία της λεγόμενης Πολιτιστικής Επανάστασης του Μάο). Σήμερα επανέλαβε στην Ελλάδα μια παραλλαγή του ίδιου θέματος, κατασκευάζοντας ένα κυκλαδικό ειδώλιο σε φυσικό μέγεθος που μόλις έχει αφήσει από τα χέρια του ένα αρχαίο αγγείο. Όλα από μάρμαρο. Φόρος τιμής στη χώρα του μαρμάρου με την εξίσου βαριά πολιτιστική κληρονομιά. Αν και για μένα-ανεξάρτητα από τις προθέσεις του καλλιτέχνη- σηματοδοτεί τη «μαρμαρωμένη» σημερινή πραγματικότητα, εγκιβωτισμένη σε μια κληρονομιά που δεν την αφήνει ν’ αναπνεύσει- με δική μας ευθύνη βέβαια. Το ίδιο και το μαρμαρωμένο χορτάρι.

ai-urn02DSCN7933DSCN7937(ποιός είναι ο Άϊ Γουέϊγουέϊ : Γεννημένος το 1957 στο Πεκίνο, πέρασε τα παιδικά του χρόνια σε εξορίες μαζί με τον πατέρα του τον ποιητή Αί Quing, που εδιώκετο. Μετά το τέλος της «Πολιτιστικής Επανάστασης» επιστρέφει στο Πεκίνο και γίνεται μέλος της καλλιτεχνικής ομάδας Stars με εκφρασμένες θέσεις υπέρ της δημοκρατίας. Το ’83 μετά από διώξεις η ομάδα διαλύεται και ο Άϊ φεύγει στη Ν.Υόρκη, όπου αφιερώνεται στη φωτογραφία, τις περφόρμανς και την conceptual art ( εννοιολογική τέχνη ) και επιρρεάζεται από τα έργα του Warhol και του Duchamp. Επιστρέφει στο Πεκίνο το ’93 όπου συνδυάζει την καλλιτεχνική δουλειά με τον ακτιβισμό υπέρ της δημοκρατίας και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και γι αυτό υφίσταται διώξεις, ξύλο, φυλακίσεις και κατ’ οίκον περιορισμό. Η καλλιτεχνική του δουλειά ξεπέρασε τα εμπόδια και χάρις στις νέες τεχνολογίες και τα social media έσπασε τα σύνορα. Δραστήριος blogger, έχει γράψει πολύ ενδιαφέροντες στοχασμούς γύρω από την τέχνη και την πολιτική. Σχεδίασε και έργα αρχιτεκτονικής και αρχιτεκτονικής τοπίου. Το πιο διάσημο το εθνικό στάδιο για τους Ολυμπιακούς του Πεκίνου, η περίφημη «φωλιά του πουλιού» (σε συνεργασία με το αρχιτ. γραφείο Herzog & de Meuron), αργότερα όμως σχεδόν το αποκήρυξε, λόγω των αντι-Ολυμπιακών του πεποιθήσεων και άσκησε κριτική στους St. Spielberg και Zhang Yimou που πήραν μέρος στη σκηνοθεσία της τελετής έναρξης. Πολύ σημαντική η έρευνα που έκανε για το σκάνδαλο των σχολείων με σαθρή κατασκευή που έγινε αιτία για το θάνατο πάνω από 5000 παιδιών κατά τον σεισμό του 2008 στο Σιτσουάν («Citizens’  Investigation») χάρις στην οποία δημοσιοποιήθηκαν τα ονόματα των θυμάτων και απετράπη το κουκούλωμα της κυβέρνησης. (Για περισσότερα https://en.wikipedia.org/wiki/Ai_Weiwei και http://aiweiwei.com/index.html .                                                                                                             ‘Ενα σημαντικό μέρος της έκθεσης  είναι οι φωτογραφίες των προσφύγων που τράβηξαν  τα μέλη της Φωτογραφικής Εταιρείας Μυτιλήνης. (για περι σσότερα http://www.fem.gr/index.php?option=4&sub=&id=284). Τρεις αίθουσες με εξαιρετικές φωτογραφίες  που πρώτος ο  Άϊ τις έκανε γνωστές στην υπόλοιπη Ελλάδα. (αν και ήδη η έκθεση πρόκειται να παρουσιαστεί και αλλού, εδώ και στο εξωτερικό).1541

Ανάμεσά τους  φωτογραφίες του παλιού αγαπητού φίλου Μιχάλη Μπάκα

1a833b60-aea6-4a95-a1f1-b67f632edbeea8c0d69b-aa74-4b21-8088-448fe0835c0d33612629-ff48-47c2-ba03-74913b9c5b19421deea4-a619-4bc0-b78b-9d59b9ea339acc8650e5-b01a-47e4-954c-bcecb5ffc86a05f859a2-98a9-48eb-98a9-02ee60d10499e9275e1f-6540-46fe-9b17-37fc683a56d7

 

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: